Budskapsträning:
Minipaketet är ett
föredrag utifrån frågeställningar och exempel hos kundföretaget och branschen.
Vi går igenom medias nyhetskriterier, sätt att presentera nyheter, hur man
svarar eller inte svarar på journalisters frågor, hur man målsätter och följer
upp mediabearbetning.
Maxipaketet består av praktisk intervjuövning varvad med journalistiska
nyhetsvärderingar, nyhetskriterier och presentationssätt, hur man laddar
nyheter/budskap för att nå fram, en enkel kommunikativ modell samt praktiska
tips. I intervjupassen tränas bolagsbudskap och arbetspassen ägnas åt nyhetsjakt
dvs en kartläggning av bolagets nyheter samt formulering av rubrik och ingress
för utvalda nyheter. Det hela avslutas med en handlings- och tidsplan samt mål
för releasing och ansvarsfördelning.
Resultatet blir en ordentlig träning i budskapsformulering och ett par dussin
rejält bra nyheter som sedan kan översättas till bla pressreleaser.
Media
Vad intresserar media?
Hur bedömer media nyheter från mitt bolag eller organisation?
Hur tar jag praktiskt reda på om vi har nyheter som intresserar media?
Hur kan jag få andra att uppleva mina budskap relevanta och trovärdiga?
Svaret är Budskapsträning och Nyhetsjakt!
Nyhetsjakt:
Minipaketet är en delvis
interaktiv övning med genomgång av journalistiska nyhetsvärderingar och
presentationssätt samt rekommendationer vad som kan vara nyhetsintressant.
Paketet innehåller ett antal minipass där var och en får lista sina egna
nyhetsembryon. Det avslutas med en sammanfattning och rekommendation hur man går
vidare med val av nyheter, strategi, rollfördelning och målsättning.
Maxipaketet Nyhetsjakt är en variant av budskapsträningen men med större tonvikt
på genomgång av nyhetsembryon. Det innehåller teoretiska pass med
nyhetsvärdering, nyhetskriterier och hur man laddar nyheter för att nå fram samt
en enkel kommunikativ modell och praktiska tips.
Träningspassen går ut på att lista och prioritera nyhetsembryon samt övningar
att formulera rubrik och ingress för utvalda nyheter och hur man verbalt kan
kommunicera nyheterna. Det hela avslutas med en handlings- och tidsplan samt mål
för releasing och ansvars- och rollfördelning.
Övriga mediatjänster:
Jag kan också ta uppdrag som sparringpartner i mediafrågor, verka som inhyrd presstalesman, ta hand om pressbearbetning t ex pressreleasutskick samt mediauppföljning.